Saturday, November 11, 2006

1977

Vuonna 1977 kävin kahdella ulkomaanmatkalla, kuvia ja joitakin muistoja alempana.

Toukokuussa Ruotsissa Tukholmassa

Elokuussa Bulgarian Sunny Beachillä ja sieltä retkillä Romanian Constantassa ja Turkin Istanbulissa

Toukokuussa olimme Ilpon kanssa Tukholmassa. Päätimme perjantaina 13.5.1977, että nyt lähdetään katsomaan Liljevalchs konsthalliin Edvard Munchin näyttelyä ja niin lähdettiin matkaan melkein siltä seisomalta. Vieläköhän joskus osaisi olla yhtä spontaani.

Ilpo istuskelee Mynttorgetin laidalla, takana Kuninkaanlinna

Laivalla meillä ei ollut hyttiä vaan nukuimme jossakin aulassa tai käytävällä. Vietimme päivän Tukholmassa käymällä näyttelyssä ja sen jälkeen kiertelimme kaupungilla.

Munch: Ashes 1894-95

Sunnuntaina 15.5. saavuimme aamulla takaisin Helsinkiin ja näimme sataman tuntumassa Suomen liput puolitangossa. Ensimmäisenä tuli mieleen, että onkohan Kekkonen kuollut, vaikka tässä vaiheessa hän oli vasta vajaa 77-vuotias. Vasta myöhemmin päivän aikana huomasimme, että liput on nostettu tankojen yläosaan ja tajusimme, että on toukokuun kolmas sunnuntai eli kaatuneiden muistopäivä.

Matkalta otetut diat löytyivät muiden vuoden 1977 diojen joukosta tammikuussa 2020.  Valopöytää diojen katseluun meillä ei ole ollut koskaan, mutta keksin, että iPad ajaa saman asian, kun Ilpo valitsi muutaman kuvan veljensä skannauskokeiluun.

-----------------------------------------------------------

Elokuun lopulla olin äitini Aune siskon kanssa Lomamatkojen seuramatkalla kaksi viikkoa Bulgarian Varnan kultahietikolla.  Passin leimojen mukaan lähdimme matkaan 15.8.1977 ja palasimme Helsinki-lento passintarkastuspisteen numero 1 kautta takaisin 29.8.1977.  Osallistuimme retkille Romanian puolelle Constantaan ja Turkin Istanbuliin.

Ilpoa eivät ulkomaanmatkat tuohon aikaan paljoakaan kiinnostaneet.  Asuimme hotelli Perlassa ja oppaanamme oli Pekka P. joka myöhemmin oli esimieheni työskennellessäni Suomen Matkatoimiston Etumatkat-tuotannossa.  Matkan hintaan sisältyi puolihoito, mutta sillä lailla mukavasti, että saimme pienikokoisia ruokalipukkeita, joilla saattoi käydä syömässä monissa eri valtion omistamissa ravintoloissa ja hotelleissa. Matkailubusines oli tuolloin valtion ohjauksessa ja eläminen oli Itä-Euroopassa länsimaalaisille todella edullista, sillä pimeä rahanvaihto kukoisti.

Muistan, että otin matkalla paljon valokuvia kuten yleensäkin, mutta ensimmäisestä kansiosta löytyi vain postikortteja ja yksi paperikuva. Kortit valokuvasin kännykällä ja tallensin ne tänne blogiin.

Tutkittuani varaston hyllyjä tarkemmin, löytyi kansio, jonka selkämyksessä luki DIOJA 1977.  Kansiossa oli muiden kuvien ohessa 140 diakuvaa tältä elokuiselta matkalta.  Kuvat saavat toistaiseksi jäädä sinne tuhansien muiden kansioissa ja laatikoissa olevien diojen joukkoon ja odottaa mahdollista käsittelyä digitaalisiksi.

Kävimme opastetulla retkellä ja omatoimisestikin tutustumassa läheiseen antiikin ajalta periytyneeseen Nessebarin kaupunkiin, joka on edelleen turistien suosima tutustumiskohde.

Osallistuimme myös päiväretkelle, jonka aikana pysähdyimme Baltschikissa matkalla Romanian puolelle.

Matkakohteemme Romaniassa oli Constanta. Se on nykyään maan viidenneksi suurin kaupunki.  Bussiin tuli matkan varrella joku vika sellaisella tiellä,  joka halkoi valtavia auringonkukkapeltoja.  Muistan, että otin valokuvia, mutta taitavat nekin olla dioina. Lounaan söimme jossain rantalomakohteessa.

Osallistuimme myös lentäen tehdylle yhden yön retkelle Turkin Istanbuliin 20. - 21.8.1977. Retken aikana tapahtui matkakömmähdys, joka olisi voinut päättyä huonomminkin. Bussi pysähtyi näköalapaikalle, jolta näki Sinisen moskeijan. Bussissa oli asiakkaita useista maista ja mukana oli kaksi opasta.  Englantia puhunut opas sanoi, että jatkamme matkaa kymmenen minuutin kuluttua. Suomalaisen oppaan ilmoittamaa aikaa en kuullut tai hän ei sanonut sitä selkeästi. Siirryin hiukan kauemmas bussista, jotta saisin kuvia ilman matkakumppaneiden osumista niihin. Hetken kuluttua bussi lähti ja me jäimme Aunen kanssa näköalapaikalle.  Lähdin juoksemaan bussin perään ja Aune minun perääni, mutta bussi jatkoi matkaansa ja me jäimme kadun varteen rahatta ja muistamatta hotellimme nimeä. Kaikki muut tavaramme paitsi kamera olivat bussissa eikä siihen aikaan ollut kännyköitä. Kaupunkikierros oli alkanut suoraan lentokentältä. Hetken mietimme mitä kannattaisi tehdä ja minne mennä.  Sitten muistimme, että matkaohjelmassa oli mainittu seuraavan tutustumispakan olevan Sininen moskeija. Saimme joltain kysyttä, miten moskeijalle kannattaa mennä ja onneksi se ei ollut kovin kaukana.  Näimme jonkin ajan kuluttua parkkipaikan, jolla oli kymmeniä busseja ja onneksemme törmäsimme ryhmämme bussiin. Suurempi mahdollisuus olisi ollut, ettemme löydä bussia siinä tungoksessa. Sitä en enää muista, miten opas suhtautui siihen, että ei ollut pitänyt huolta kaikkien asiakkaiden mukanaolosta.
Kierros jatkui suurille basaareille ja sieltä meillä on kotona edelleen muistona grillivarrastikut. Illallinen nautittiin ravintolassa, jossa ohjelmana oli "napatanssia".  Se olikin ensimmäinen kerta, jolloin näin tätä itämaista tanssia.
Jännittävän ja mielenkiintoisen päivän jälkeen majoituimme hotelli Sözeriin osoitteessa Eski Topkapi Cad. No:6 Topkapi 1st.

Seuraavana päivänä jatkui kaupunkiin tutustuminen.  Ylitimme Bosborin salmen sekä veneellä että siltaa pitkin ja söimme lounaan Aasian puolella aivan rannalla olevassa Ismailaga ravintolassa.
Illan tullen palasimme lentäen Burgasin lentokentälle.
Bulgariassa tutustuimme myös maan kolmanneksi suurimpaan kaupunkiin Varnaan.

Kuvat ja suurin osa tekstiä lisätty toukokuussa 2020, jolloin myös tarkistelin, miten matkusteluni eri maissa on lisääntynyt vuosien aikana. Bulgaria, Romania ja Turkki olivat maat 20, 21 ja 22.