Viro Tartto 1992

Lähdimme koko perhe Etumatkojen pääsiäismatkalle kiirastorstaina 16.4.1992 Viron Tarttoon.  Milla oli matkan aikana 13 vuotias kuudesluokkalainen ja Heli 8,5 vuotias "tokaluokkalainen". Asuimme hotelli PROssa ja käytössämme oli kaksi vierekkäistä kahden hengen huonetta.

Ilpolla oli silloisen tapansa mukaisesti reissussa eväät, sillä hän ei luottanut, että laivalla tai perillä saisi syötäväksi kelpaavaa tuokaa.  Kylä sitä sai vaikka mitään erikoisia ruokamuistoja matkalta ei ole.

Tallinnaan matkustettiin laivalla ja sieltä Tarttoon ryhmälle varatulla bussilla. Tarttossa ohjelmaan kuului perjantaina opastettu kiertoajelu, jonka aikana näimme kaupunkia hieman keskustan paria katua laajemminkin.  Valitettavasti ilmat olivat hiukan epävakaat, kuten kuvista näkyy.  Kaupungin viheralueet eivät päässeet oikeuksiinsa.

Lauantaina kiertelimme kaupungissa omin päin ja ostimme iltapäivällä keskustasta läheltä joenvartta irtojäätelötötteröt tytöille.  Heillä alkoi kummallakin muutaman tunnin kuluttua oksennustauti. Heli oli sairaana vain yhden yön, mutta Millalla oli heikko olo vielä seuraavanakin päivänä. Hän jäi hotelliin nukkumaan, kun me muut kävimme mm. Tartton torilla, jossa myyntikojut olivat siihen aikaan harmaita lautarakennuksia.

Ilpo ja Heli laivalla ohittamassa Suomenlinnaa

Kotimatkalle lähdettiin sunnuntaina 19.4.1992.  Nyt jälkeenpäin olen huomannut, että passini voimassaolo päättyi 21.4.1992. En muista kiinnittäneeni asiaan silloin huomiota.  Pääasia oli, että voimassaoloa riitti matkan ajaksi. Nyt tuli myös ihmetellyksi passin ulkoasua.  Tiedot oli kirjoitettu siihen käsin. Henkilötieto- ja valokuvasivun päällä oli tässä passissa väärentämisen turvaksi kontaktimuovia.  Pari edellistä passiani olivat vielä ilman tuota kontaktimuoviturvaa ja niissä oli tunnistetietoina hiusten ja silmien värin lisäksi mainittu myös pituus.