Saturday, November 11, 2006

1973

Vuoden 1973 reissut: kesäkuussa Norjan Lofooteilla ja lokakuussa USA:n New Yorkissa ja Kanadan Montrealissa.

Kevään 2020 koronavirus-epidemian aikainen kehotus välttää ulkona liikkumista ja ihmisten tapaamista innoitti kaivamaan esiin vanhat valokuva-albumit ja lisäämään kännykällä kuvatut punertavat paperikuvat tähän blogiin.

Lofooteille lähdimme aikanaan lukiossa rinnakkaisluokalla olleen Kaijan kanssa Luonto-Liiton retkelle. Olimme tutustuneet toisiimme koulun luontokerhossa. Silloiset poikaystävämme, myös luontokerholaisia omassa koulussaan ja myöhemmin aviomiehiämme,  olivat samaaan aikaan inventoimassa Lapin soita. Muut retkelle osallistuneet olivat kiinnostuneita linnuista, minua kiinnosti enemmän matkustelu jo silloin.
Luonto-Liiton Molekyyli-lehdessä oli seuraava maininta retkestä.

Kaija
Eila
Tilausbussimme reitti kulki Helsingistä Tampereelle, josta tuli mukaan lisää väkeä ja sieltä Vaasaan ja edelleen laivalla Ruotsin Uumajaan, josta jatkettiin Norjan Bodøn kaupunkiin.
Reissussa mukana olleita tyttöjä pukeutuneina aikakauden jokapaikan asuihin

Kaija jossakin pysähdyspaikalla Ruotsissa
Maisemat Sinisen tien (Blå vägen) varrella Ruotsissa ja Norjassa olivat upeita ja ennen näkemättömiä Helsingin tytöille.  Valitettavasti valokuvien värit ovat vääristyneet vuosikymmenien aikana.

Merimatka Bodøstä Lofoottien eteläosaan pienehköllä laivalla on jäänyt kauhukokemuksena mieleeni.  Merenkäynti oli melko voimakasta ja merisairaus iski.  Makasin laivan kannella halaten ämpäriä, johon vatsani sisältö tyhjentyi. Perille päästiin kylään, jonka nimi on jäänyt kirjaamatta muistiin.  Sieltä meidät kuljetettiin kalastajaveneellä lyhyen matkan päähän asumattomalle lintusaarelle.  Valokuvien takana lukee saaren nimenä Vedø. Molekyyli-lehden pienessä jutussa lukee saarien niminä Vedøa ja Røst.

Norjan rannikon kalastajakylät olivat hieno näky.

Kallioseinämien kolot olivat täynnä upeita oranssinokkaisia lunneja ja komeita ruokkeja.  Kuvat Wikipediasta vuonna 2020

Asuimme pienessä vihreässä harjateltassa, jonka päälle oli viritelty sadesuojaksi muovi. Ruoka tehtiin Trangia-keittimellä.

Joillain retkikumppaneilla oli hienoja sopu-telttoja ja saarella laidunsi myös lampaita.

Paluumatka Helsinkiin ajettiin Narvikin, Kilpisjärven ja Kemin kautta.

New Yorkissa ja Montrealissa kävin lokakuussa.  Lensimme SOK:n / Matkayhtymän charter-lennolla äitini nuorimman sisaren Aunen kanssa Helsingistä New Yorkiin, jossa vietimme muutaman päivän.  Jatkoimme sieltä bussilla Kanadan Montrealiin äitini vanhimman sisaren Ailin luo. Kävimme myös päiväretkellä Ottavassa Ailin ystävättären kanssa, mutta siltä retkeltä ei löytynyt kansiosta valokuvia.  Aikaisemmat USA:n ja Kanadan reissut tein vuosina 1966 ja 1969.

New Yorkin katukuvassa näkyivät vuonna 1973 valmistuneet World Trade Centerin kaksoistornit. Sitä en valitettavasti muista onko yläpuolella lähikuva tornien pohjakerroksista, voisi ollakin.

Rockefeller Centerin lippurivistöjä käytiin tälläkin reissulla katsomassa ja huristeltiin hissillä Empire State Buildingin näköalatasanteelle, josta otettiin kuvia Manhattanin pilvenpiirtäjistä.

Asuimme Abbey Victoria hotellissa. Aune hotellin edessä.
Abbey Victoria hotellista saatu postikortti, jonka olen lähettänyt Ilpolle 20.10.1973.  Kortissa luki seuraavat tiedot: 7th Avenue at 51st Street, New York, N.Y. 10019, (212) Circle 6-9400, 1000 modern rooms and suites, in Radio City and Rockefeler Area, Parking, Home of the famous Stockholm restaurant and cocktail lounge

Kävimme China Townissa
ja tutustuimme myös YK:n päämajaan.  Muistelen, että olisimme käyneet jopa sisällä rakennuksessa.
Montrealissa kävimme mm. kasvitieteelissestä puutarhassa ja kiertelimme tavarataloissa sekä tapasimme kaupungissa asuvia suomalaisia. Valokuvia ei tullut otettua kovinkaan paljoa.
Montrealista Ilpolle lähetetty kortti 22.10.1973.  Kortin tiedot: St. Catherine St. at night / La Rue Ste-Catherine de nuit, Montréal, Que., Canada
Sisarukset Aili 1915-1995 ja Aune 1925-2011

Eila, Naimi Niemi ja Aune
Parin viikon sukulaisvierailun jälkeen palasimme bussilla New Yorkiin, josta lensimme Suomeen. Lento New Yorkista Helsinkiin oli 7 tuntia myöhässä ja saman ajan istui Ilpo Helsinki Vantaan lentokentällä, koska oli tullut vastaanottamaan minua.