Pyöräretki Evoon, jossa Luonto-Liiton kesäpäivät 1971

Luonto-Liiton kesäpäivät olivat elokuun alussa 1971 Evolla.  Päätimme tehdä pyöräretken ennen Evolle menoa lukioni luontokerho Terrasta tuttujen Kaijan ja Tuijan kanssa.

Lähdimme matkaan Helsingistä keskiviikkona 28.7. Ensimmäinen etappimme oli Järvenpää, jossa oli siihen aikaan leirintäalue nykyisen Vanhakylänniemen kartanon mailla.  Paikka näytti tutulta, kun teimme syyskuun alussa 2020 pyöräretken Tuusulanjärven ympäri Ilpon kanssa. Linkki vuoden 2020 pyöräilyjuttuun ja kuva on siltä reissulta.

Minulla oli uusi sini-oranssi harjateltta, jossa mahduimme nukkumaan kaikki kolme. Teltta painaa varmaan 10 kiloa, mutta helposti se kulki pyörän pakkarilla.  Kuva on lainattu Newsner Suomi Facebok-seinältä.

Torstaina 29.7.1971 jatkoimme polkemista ja kävimme matkan varrella Järvenpään peikkometsässä.  Linkin takana Järvenpäässä vuosina 1957 - 1971 olleen Fauni-Peikkometsän esittely vuodelta 2011.

Tämän postauksen kuvatekstit ovat vanhojen CocaCola-kameralla otettujen paperikuvien takaa.

29.7.1971 Tuija ja Kaija Järvenpään Peikkometsässä

Tarkoituksemme oli majoittua seuraavan kerran Mäntsälän leirintäalueella, mutta sieltä ei löytynyt sellaista eikä paikallisilta kysymällä mitään muutakaan majoituspaikkaa.  Eipä edes haaveiltu siihen aikaan internetistä, josta joku majoituspaikka olisi voinut löytyä. Ei auttanut muu kuin ottaa suunnaksi Lahden Mukkulan leirintäalue, jonne oli ajateltu polkea Mäntsälän jälkeen.

Matka Lahteen tavallisilla vaihteettomilla polkupyörillä oli raskaampi kuin osasimme etukäteen kuvitella, mutta perille päästiin. Silloin tuntui, että elämäni ihanin näky oli Lahden kerrostalojen näkeminen, kuten olen valokuvan taakse kirjoittanut.

29.7.1971 "Elämäni ihanin näky" kun Lahden kaupunki vihdoin näkyi 65 kilometrin polkemisen jälkeen.

Eila Lahdessa 30.7.1971

Lahdessa olimme kaksi yötä 29. - 31.7.  koska Mäntsälään suunniteltu majoitusyö ei onnistunut.  Lauantaina 31.7. jatkoimme matkaa Lahdesta nykyisen Päijänteen kansallispuiston alueelle Pulkkilanharjun leirintäalueelle. Jostain syystä sieltä ei ole valokuvia, mutta Googlen street view näkymät tuovat hyvin mieleen kapean metsäkaistaleen tien ja järven välissä ja sinne pystytimme teltan.

Sunnuntaina 1.8.  pyöräilimme Pulkkilanharjulta Padasjoelle todennäköisesti Mainiemen leirintäalueelle.

2.8.1971 Padasjoella Kaija ja Tuija

Maanantaina 2.8.1971 pakkasimme taas tavaramme pyörien kyytiin ja lähdimme polkemaan kohti Evoa, jossa järjestettiin Luonto-Liiton kesäpäivät 2. - 9.8.1971.

2.8.1971 Padasjoella Eila ja Kaija

Majoituimme jossakin koulussa ja teimme retkiä eri puolille Evoa, jossa on nykyään hyvin merkittyjä ja osittain esteettömiäkin retkeilyalueita.  Kesäpäiville kokoontui vuosittain runsaasti oppikoulujen luontokerholaisia eri puolilta Suomea.

9.8.1971 Evossa Luonto-Liiton kesäpäivillä, Osku, Eeva ja poika Oulusta

Kesäpäivät päättyivät maanantaina 9.8.1971 ja Ilpo lupautui ajamaan polkupyöräni Helsinkiin vaikka emme vielä silloin edes seurustelleet.  Pyörään oli kiinnitetty markiisikankaiset pyörälaukut, jotka olin itse ommellut ja pakkarilla oli iso painava teltta sinisessä pussissaan. Sitä en tarkasti muista, miten itse palasin Evosta kotiin.