Saturday, November 11, 2006

1966

Vuonna 1966 tein ensimmäisen ulkomaanmatkani Yhdysvaltoihin ja Kanadaan vajaan 15 vuoden iässä.

31.5.1966 lähdimme matkaan kahdestaan samassa kerrostalossa Helsingin Hermannissa asuneen 11-vuotiaan Erkki-serkkuni kanssa ja kotiin palasimme passileiman mukaan 14.7.1966.  Lensimme  Suomi-Seuran jäsenetulennolla DC-6B koneella New Yorkiin Islannin Keflavikin  ja Kanadan Newfoundlandin Ganderin kautta. Lento kesti pysähdyksineen noin vuorokauden. Pysähdysten aikana sekä kone että matkustajat tankattiin.  Siirryimme lentoasemilla muiden matkustajien kanssa ruokailemaan lentoaseman ravintolaan. Ateriat kuuluivat lennon hintaan.

New Yorkissa JFK-lentoasemalla seurasimme tulliin ja passintarkastukseen muita samalla koneella matkustaneita, sillä mitään saattajaa meillä ei ollut.  Tullivirkailija tenttasi matkalaukustani löytyneen paketin sisältöä.  Siellä oli ruisleipää. Jotenkin sain asian selvitettyä vaikka olin siinä vaiheessa opiskellut koulussa englantia vasta vuoden.  Saksan opintoja oli takana kolme vuotta ja ruotsin opintoja neljä vuotta. Erkki oli vasta menossa oppikouluun, joten kieliopinnot eivät olleet vielä alkaneet. Aika luottavaisia olivat äitini ja Erkin vanhemmat, kun antoivat meidän lähteä kahdestaan matkaan.
New Yorkin lentokentällä meitä oli vastassa äitiemme Aili-sisaren mies Lari, jonka kanssa jatkoimme matkaa lentäen Montrealiin. Aili ja Lari olivat lapsettomia ja halusivat Suomesta sukulaislapset luokseen. He maksoivat minun matkani, sillä kukkakaupan myyjättärenä toiminut äitini oli jäänyt leskeksi ollessani kuuden vanha eikä hänellä olisi ollut varaa ostaa lentolippuja minulle.
Googlen karttakuva lisätty 2016: 97 Hallowell  Ave
Montrealissa asuimme Westmountin kaupunginosassa Hallowell Avenuen varrella townhouse tyyppisessä talossa, joita on alettu rakentaa täällä vasta viime vuosina. Kadun toisella puolella oli Westmountin urheilupuisto.
Googlen karttakuva lisätty 2016: Hallowell Ave
Tutustuimme  naapurustossa asuneisiin tyttöihin. Marisa ja Franca Iacovonen vanhemmat olivat Italiasta. He omistivat paritalon, jonka puolikkaassa Aili ja Lari olivat vuokralla.  Carolyn Strausin vanhemmat olivat Tsekeistä ja Kanadan ranskalaisiakin tyttöjä kuului kaveripiiriin. Yhteinen kielemme oli englanti.  Tytöt kävivät läheistä katolista tyttökoulua, jossa pääsin myös vierailemaan ja ihmettelemään nunnia opettajina ja muina koulun työntekijöinä. Kouluvuosi jatkui Montrealissa vielä kesäkuussa. Vietimme loma-aikamme melko tiiviisti näiden tyttöjen kanssa. Kävimme mm. yhdessä uimassa noin kilometrin päässä Westmountin maauimalassa. Valitettavasti yhteydenpito tyttöihin on jäänyt vuosien varrella.
Carolyn, Franca, Marisa ja minä

Kuvat on otettu albumimerkintöjen mukaan Westmountin urheilupuistossa 4.6.1966

Rouva Iacovone ja Aili kotitalon rappusilla

6.6.1966 otettiin värikuvia talon edessä
Aili ja Lari veivät meitä tutustumaan myös lähikaupunkeihin. Lauantaina 2.7.1966 kävimme bussilla Ottawassa. Päivä oli erittäin kuuma ja lämpötila on jäänyt muistiin, olihan se yli 100 Fahrenheitin astetta eli yli 38 Celsiuksen asteikolla. Näimme Parlamenttitalon edessä vahdinvaihdon.  Emme olisi halunneet Erkin kanssa mennä valokuvaan ratsupoliisin kanssa, mutta hauska muisto tuokin kuva on.

Seuraavana lauantaina 9.7.1966 lähdimme useamman päivän bussi- ja hotellireissulle.  Hotelleiden nimiä ei tullut silloin kirjoitettua muistiin. Kävimme Torontossa ja ihailimme mm. suomalaisten arkkitehtien Viljo Revellin, Heikki Castrenin, Bengt Lundsteinin ja Seppo Valjuksen suunnittelemaa kaupungintaloa. Sen alla oli jalankulkukäytäviä ja liiketiloja.  Se oli meille suuri ihme siihen aikaan.  Helsingin pieni asematunneli valmistui vasta 1967.
Torontosta siirryimme 10.6.1966 bussilla Niagara Fallsiin ja joku ohikulkija saatiin ottamaan kuva koko porukasta linja-autoaseman edessä.

Veneajelu Hevosenkenkäputouksen alapuolella oli aikamoinen kokemus.
New Yorkissa olimme valokuva-albumimerkintojen mukaan 11. - 13.7.1966 ennen paluutamme Suomeen. Valokuva meistä otettiin Rockefeller Centerin edessä. Turistiohjelmaan kuului mm. käynti Empire State Buildingin näköalaparvekkeella ja vesibussiajelu Manhattanin ympäri.
Äitini oli ommellut minulle matkalla olleet mukavat vaatteet, mutta tämän amerikkalaismekon Aili hankki minulle enkä tainnut käyttää sitä koskaan matkan jälkeen.

Montrealissakin tutustuimme kaupunkiin.  Kävimme mm. kasvitieteellisessä puutarhassa Marisan, Carolynin (kuvanottaja) ja jonkun naapuruston pikkutytön kanssa.

Montrealissa ei ollut tuohon aikaan vielä kovin montaa pilvenpiirtäjää.  Yksi postikorttiostoksen arvoinen oli Place D´armesin reunalla Notre-Dame de Montrealin vieressä.

Retkellä La Fontaine puistossa
Emme suinkaan nukkuneet Erkin kanssa samassa vuoteessa, mutta jostain syystä Aili halusi ottaa tällaisen kuvan ja kuvatekstiksi albumiin olen kirjoittanut: "Ihan kuin ois kipee, sanoi Erkki, kun aamiainen tuotiin sänkyyn".
"Maailman parasta syötävää" oli vesimeloni Erkin mielestä.  Olihan se sellainen herkku, johon emme olleet aikaisemmin tutustuneet.
Keittiön lieden takaa saatiin hiirenloukulla saalista.

Aili järjesti juhlia meille ja naapuruston tytöille.  Tarjoilut olivat runsaampia kuin kotona siihen aikaan.  Perunalastuja söimme Montrealissa ensimmäistä kertaa.  Suomen kauppoihin ne tulivat myöhemmin.

Matkamuistoksi ostin viirejä niiltä paikkakunnilta, joissa kävimme.  Kotona huoneeni seinällä oli muutaman vuoden viirit, joissa luki: Gander Airport Newfoundland, Rainbow Bridge Niagara Falls, Toronto, Ottawa Ont., New York City ja Montreal.

Kännykkäkuvia on lisätty ja tekstiä muokattu heinäkuussa 2019.